יום שבת, 19 בפברואר 2011

קוראים לו בוטוקס והוא רעלן

קוראים לו בוטוקס , שמו המסחרי  של בוטולינום טוקסין ,החומר מופק  מרעלן חיידק הנקנקת  האנארובי (Clostridium botulinum).
הרעלן הקטלני ביותר לאדם ומסוגל  להמית בריכוז של 1 ננו-גרם (החלק המיליארד של גרם) לק"ג משקל גוף,  המוות נגרם ע"י חסימת  שחרור חומר הנקרא אצטיל כולין בסינפסות.
בכמויות זעירות ביותר יכול הרעלן להחליש את פעילותם של שרירים הסובלים מפעילות יתר.עובדה המנוצלת  בעשורים האחרונים ברפואה  הקוסמטית לשם הפחתת או העלמת קמטי הבעה ,לתקופה של כארבעה-חמישה חודשים.
בוטוקס  אינו  מתאים לטיפול בקמטים סטטיים, שאינם  מושפעים מתנועות שרירי  המימיקה של הפנים, או לטיפול בקמטים עדינים .
 הזרקת החומר מתבצעת במספר נקודות בשריר המכווץ (לטיפול בקמטים - לשרירי הבעה בשליש העליון של הפנים),הזרקה באזור שבין הגבות ("הגלבלה"), למצח ובזויות החיצוניות של  העיניים החומר נכנס לשימוש רפואי לפני כ-40 שנה  יועד תחילה לתיקון מצבים של  עין עצלה ופזילה ולאחר מכן הורחב השימוש לשטחי רפואה נוספים :לטשטוש קמטי ההבעה ,
מחלת פרקיסון, לאחר שבץ מוחי, לטיפול בספסטיות  בסובלים משיתוק מוחין,בהזעת יתר, בכאב ומיגרנות ועוד.
תופעות הלוואי שהיו ידועות עד כה היו זמניות ובדרגת חומרה מאד נמוכה כגון : הפרעות בליעה,צניחת עפעפיים אי שוויון בגובה הגבות,חולשת בשריר שכן לאזור המוזרק,נפיחות  והרגשת שפעת .
במחקר שנערך לאחרונה באוניבריטת קלגרי בקנדה ע"י רפאל פורטונה וחבריו ,ואשר פורסם בינואר בעיתון היוקרתי Journal of Biomechanics,לחצו כאן>>>
 החוקרים  מדווחים כי במחקר שערכו בארנבים , לאחרונה, נמצא שלאחר הזרקת בוטוקס לגפיים נמצא דילדול שרירי והפיכת שריר לשומן . והמפתיע מכל  התופעה נמצאה גם ב-50% מהגפיים שכלל לא הוזרקו -עדות להשפעת הרעלן הרחק מהיעד המקורי/הרצוי .
אומנם כרגע  הדיעה היא כי לא נשקפת סכנה למיליוני מזריקי הבוטוקס בעולם מסיבות קוסמטיות ,מאחר והכמויות המוזרקות הן מזעריות באזורים מאד מצומצמים ,אולם לטווח ארוך יש לקחת זאת בחשבון , עובדה זו היא  שהניאה את רשות ה- FDA ל(מינהל התרופות והמזון האמריקני )להורות לחברות המייצרות את הרעלן להכליל את אזהרת הסיכון החדשה   בעלונים המצורפים לתרופה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה