יום שבת, 26 ביולי 2014

ספיחי עור (דבלולים) טיפול יסודי בלייזר


ספיח עור (acrochordon ,דבלול,skin tag,fibroepithelial polyp ) הוא נגע  זעיר שפיר (שאינו נוטה להפוך לממאיר )המופיע בצברים באזורי עור מתחככים זה בזה והיוצרים קמט  בעיקר באזור : עפעפיים הצוואר, קפלי השד,בתי  השחי המפשעות  ואברי המין .

לרוב ספיחי העור אינם מזיקים, אינם כואבים ואינם נוטים לצמוח ולעבור שינויים ,למעט גירויים כתוצאה מגילוח או חיכוך בבגד נוקשה או משקפיים, שעון ותכשיטים.הספיח מורכב מליבת כלי דם ושומן עם ציפוי  אפידרמיס. גודלם הממוצע של ספיחי העור נע בין גרגיר סומסום  ועד כסנטימטר. המרקם רך גמיש צורתם עגלגלה  ומתפתחים על מעין  גבעול. משערים כי הגורם המזרז יצירתם הוא חיכוך של קפלי העור או במשטח נוקשה (תכשיט בד נוקשה וכו' ).שכיחותם  עולה עם הגיל גבוהה יותר בקרב נשים מגברים. קיים מרכיב תורשתי.יש הקושרים בינם למחלת הסוכרת ותסמינים שונים .
כיצד נפטרים  מהבעיה ? מכיוון שמדובר בגידול שפיר, הסיבה להסרתם היא לרוב מסיבות קוסמטיות באמצעות: צריבה כימית מבוקרת ,הקפאה עמוקה בחנקן נוזלי , חיתוך, צריבה חשמלית ולייזר. קיימות  שיטות ותרופות "סבתא" עממיות כמו: חומץ תפוחים או קשירת חונקת מסביב גבעול הספיח אך רצוי להימנע מטיפול עצמי ,אומנם  הנגע  בדרך כלל שפיר ולא נדרשת בדיקה פתולוגית אולם במקרה והוא בעל צבע חריג,אינו מובילי,מדמם  או בעל צורה בלתי סדירה יישקל משלוח לבדיקה .
מדוע הרופא בקופה  אינו מוכן לטפל או רק בבודדים?
 קופות החולים  אינם מכירות בספיחי עור  כבעיה רפואית , מאחר ואיננה  כלולה בסל השירותים הממלכתי ולפיכך אינה ממומנת על ידן, למעט,במקרה של שיקול רפואי  הדורש ביופסיה  להערכת המצב יתכן ויאושר במסגרת זו ,דבר שאינו תורם הרבה לפתרון הבעיה הקוסמטית .
 מצד שני , השיטות הרגילות תגזולנה  זמן רב  ויקר להרחקה סיזיפית קפדנית ובמקביל דרישת העלויות   תהיה   גבוהה  עד בלתי סבירה .
 פתרון יעיל לבעיה זו הוא הלייזר CO2 
ולהלן אסביר במפורט :מהו הלייזר ומהן יתרונותיו?
המושג L.A.S.E.R מורכב  מצרוף ר"ת:
: Light  Amplification by Stimulated Emission of Radiation=
הגברת אור על-ידי פליטה מאולצת של קרינה.התהליך מתבצע על ידי כיוון קרן לייזר בעלת הספק גבוה (הנקבע באמצעות מחשב), אל   אזור המטרה המיועד להרחקה (במקרה שלנו חלק הרקמה הפגועה בציפורן החודרנית).מכלול הרקמה הפגומה הנמצאת בדרכה של הקרן, נצרב, נמס או מתאדה תוך שליטה מוחלטת של המפעיל בעוצמת הקרן, בעומק ובשטח, כשקצוות החיתוך נשארות חלקות   המטפל יכול להשתמש בקרן רציפה  להניע ה בכל כיוון ועוצמה רצויים ובמיוחד  במקרים של צברי דבלולים  המוניים ,ניתן לתכנת את הקרן לפעימות  ( כמו בנשק בודדת ואוטומטי)  בקצב ועוצמה רצויים כך שכל פעימה תצרוב ספיח אחד ללא נזק סביבתי, בתוך שניות . דימום בזמן הטיפול מועט מאד גם במקרים חמורים.תחושת אי-הנוחות מצומצמת. אפשרות להקפדה על אסתטיקה מירבית. אורך הטיפול הממוצע פחות מחצי שעה. זמן ההתאוששות מהיר יותר מאשר בטיפול קונבנציונלי ( לרוב חזרה לשגרה תוך יום-יומיים ) .
הטיפול המומלץ?:במיוחד במקרים חמורים כשכמות הדבלולים רבה ,בשטח נרחב ,בסובלים ממחלות כרוניות  כגון :בחולי סוכרת, במקבלי נוגדי קרישה והסובלים ממחלות כרוניות.טיפול  בדבלולים על ידי לייזר  שואף לאחוזי  הצלחה גבוהים ואינו מצריך  לרוב יותר מטיפול אחד.הטיפול בלייזר  הרבה יותר עדין ואסתטי וממוקד לבעיה בלבד , ומאחר וזו קרן פוטונים ( אור וחום ) היא משמידה על הדרך פטריות וחיידקים  ומותירה אזור סטרילי ,המעודד ריפוי מהיר.
 כיצד זה מתבצע ?:המנתח מרדים את האזור הנגוע  בלבד.
מאפשר מספר דקות  לחומר ההרדמה להרדים במהירות ללא כאב את כל האזור .יש המורחים  קרם מאלחש  או ספריי  קרח יבש  לפני ההזרקה מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות יקבלו  טיפול אנטיביוטי מונע לפני ואחרי הניתוח.
מה קורה אחרי ? : אזור הניתוח יראה אדום ונפוח מספר ימים אחרי הניתוח  מומלצת תקופת הימנעות ממאמץ לימים ספורים  , רחיצה אחרי יום ומריחת משחה אנטיביוטית שירשום המנתח לאחר שההרדמה פגה , קימת תחושת כאב קל   באזור המנותח לרוב נסבלת היטב  וחולפת  לרוב אחרי מספר שעות,שימוש במשככי כאב וקומפרסים עם קרח  מפיגים את התחושות .תוצאות סופיות לניתוח ניתן לראות אחרי מספר ימים .
עלויות ?: בחישובי עלות- תועלת מחירי הרחקת ספיחי עור בלייזר , זולים משמעותית מטיפול כירורגי אחר ,כתוצאה יחסית למהירות הטיפול, חסכון עלויות בחומרי חבישה וטיפול שונים והביקורים המועטים לאחר הניתוח .חישוב  העלות  תלויה ,במורכבות ובסוג הביטוח של המטופל , יש חברות ביטוח המכירות , במקרים ספציפיים, בניתוח כרפואי ומסבסדים אותו  ואת חדר הניתוח,יש חברות ביטוח המפיקות  התחייבות  המכסה את כל או חלק מההוצאות מראש ויש המבקשות הצגת חשבוניות וסיכום מחלה לאחריו על מנת לקבל החזר .מומלץ לבדוק זאת מול הביטוח  מראש  משום שקיימים רובדי ביטוח שונים ובהתאם גודל ההחזר.
פרופ' אברהם ברוכין , מאוניברסיטת ב"ג ,הינו כירורג פלסטי מומחה  35 שנים. 
בשנת 1990 הקים  את יחידת הלייזר בבית חולים ברזילי וטיפל באלפי מטופלים בלייזר .
כיום עוסק במרפאותיו  בכירורגיה בלייזר משוכלל . 
תלמידם של פרופ' יצחק קפלן ז"ל מפתח הלייזר הרפואי ( שרפלן) פרופ' לאונרדו לונגו (מפלורנץ) נשיא  ומייסד האקדמיה  הבינ"ל לכירורגיה בלייזר, (בה פרופ' ברוכין נציג ישראל) פרופ ' נרונג נימסקול מתאילנד ,פרופ'  טושו אושירו מיפן , פרופ' חליל חאטרי מ-MGH בוסטון ואחרים . 
פרופ' ברוכין נבחר 3 פעמים למזכ"ל האיגוד הבינלאומי לכירורגיית ורפואת הלייזר ופעם נוספת לנשיא .
לאתר פרופ' ברוכין  www.profbaruchin.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה