יום שבת, 19 ביולי 2014

ציפורן חודרנית

הוא מצב רפואי  חולני, לרוב בציפורני בהונות הרגלים ,מלווה בכאב ובזיהום טורדניים.העלולים להגיע לדרגות  חומרה כאלה המונעות נעילת נעליים כל זאת כתוצאה ישירה הצמיחה המעוותת של הציפורן  החודרנית החודרת ומנסרת  לתוך הרקמה הרכה שבצדדים.


גורמים מסייעים להיווצרות מצב זה  כוללים: חיתוך שגוי של הציפורן,  גרביים ונעליים  אופנתיות לוחצות ,פטרת, חבלה ,גורמי סיכון גנטיים, הזעת יתר והיגיינת  לקויה של כף רגל. מיבנה ציפורן רחבי ודק יותר וציפורניים שטוחות מעלים אף הן  את רמת הסיכון לציפורניים חודרניות ובנוסף, קיימות  מחלות  ומצבים המסייעים להתפתחות ציפורן חודרנית כגון : סוכרת, השמנת יתר, בלוטת התריס , מחלות לב וכליות , אי ספיקה וורידית ועורקית  ובצקת בגף התחתון. טיפולים ע"י פדיקור , תרופות  מתרופות שונות כולל משחות קסם מהמזרח הרחוק ,  לצד מדעיות או "סבתא"  אינן מצליחות לרוב להתגבר על הבעיה הממשיכה במעגל קסמים  תוצאותיו ירידה בכושר התנועה והניידות , שינוי ופגימה באורח החיים ,ירידה בפעילות ספורטיבית וצליעה .המטופלים משתדלים ככל הניתן להפחית לחץ על הציפורן הכואבת וההתעסקות  בבעיה  גוזלת מהם שעות רבות , יקרות וחשובות . הסרת גורם  הבעיה( שתיכף נכיר) מביאה להקלה מיידית בכאב , לריפוי הדלקת והזיהום ושיבה מהירה לחיים סדירים ונורמאליים . לאחר  טיפול מוצלח  השינויים בציפורן  אסתטיים למדי ומאפשרים "הגשמת חלום" לנעל פתוחה וסנדלים . המנגנון והתיאוריה ציפורניים כמו שערות צומחות כתוצאה מפעילות של  קבוצת תאים(מטריקס)הנמצאים עמוק בעור ומייצרים ללא הפסקה ציפורן . 

שיכבת המטריקס בעלת צופן גנטי קבוע  המייצרת את הציפורן  בצורה ומסלול קבועים קבועה מתחת לקפל עור בבסיס הציפורן  . כל שיבוש ולו הקל   ביותר בתפקוד המטריקס  יגרום לעיוות  ביצירת  הציפורן  ושינוי בכיוון  צמיחתה , שיבוש כזה נגרם למשל ע"י גזירה  שגויה של הציפורן  הגורמת לציפורן לגלוש  לצדדים במקום במקביל למיטת הציפורן ולחדור  אל תוך העור שמסביב  והתוצאה - ציפורן חודרנית  ,חדירת הציפורן מחמירה כשהרקמה הרכה שלצדי הציפורן צומחת מעליה באופן לא סדיר ו"פראי",  חלק הציפורן הקבור  מנסר בפנים הרקמה ,פוצע ומתפתח זיהום בדרגות שונות  בלווית בכאב ונפיחות חזקיםכאב המגיע כפעימות או כדפיקות (פולסים). קיימות דרגות חומרה שונות לציפורן החודרנית הנעות ממצב קל עד קשה , הדרוג בהתאם לרמת הכאב הזיהום הבצקת בקפל הציפורן הנפיחות מוגלה,והתכייבות ציפורן חודרנית בדרגה בינונית עד קשה קשורה עם כאב קשה ומגבילאודם ניכר וניקוז מוגלתי. יצירת רקמת גרעון והיפרטרופיה.בדרך כלל הבעיה מוגבלת לבהונות הרגליים אך יכולה לפגוע  בכל 20 האצבעות שיש לאדם .

הניתוחים  וההגיון  והמדע שמאחוריהם ?הניתוחים הכירורגים שבעבר התבססו על הסרה טוטלית של  פלטת הציפורן זמנם  עבר ואינם קבילים עוד , מה גם שהם חסרי כל הגיון רפואי הרחקה טוטלית של הציפורן עלולה לפגום במיטת הציפורן ,הפגימה בתאי מיטת הציפורן שבכוחם לכוון את הציפורן במדויק תוך הגדרת גבולותיה בצדדים התוצאה:צמיחה לצדדים והנצחת הבעיה במקום פתרונה.

כיום ניתוחים מדויקים  נקודתיים המנתח מאתר את מקור הבעיה, בצדי הציפורן  ומטופל בה בלבד באמצעות  מיכשור ממוחשב (צריבה במחט חשמלית electrocautery גלי רדיו( radiofrequency)  וכמתואר להלן בלייזר ),  מרחיק הקטע הבעייתי בלבד  בדרגות עומק שונות על פי הצורך ,תוך שמירה על האנטומיה העדינה של הציפורן.

 

     גבולות 

 

באם הניתוח מבוצע כראוי הציפורן תצמח במסלולים צדדים ישרים והבעיה לא תישנה .יתרונות הטיפול הניתוחי :מחזיר לרגליים את  תפקודי ההליכה הטבעית ללא צליעה  והתנודדות ,  הפסקת טיפולים פדיקוריים  מטרידים ובלתי פוסקים ,תכשירים  ו"פטנטים" שונים מכאיבים ויקרים , קץ לתלות בנעליים מיוחדות חסרות חן ואלגנטיוּת  זרה לפעילות ספורטיבית נורמאלית .

 

מהו זה לייזר ? מה יתרונותיו? המשג L.A.S.E.R מורכב  מצרוף ר"ת:

Light  Amplification by Stimulated Emission of Radiation=

הגברת אור על-ידי פליטה מאולצת של קרינה.התהליך מתבצע על ידי כיוון קרן לייזר בעלת הספק גבוה (הנקבע באמצעות מחשב),אל אזור המטרה המיועד להרחקה -חלק הרקמה הפגועה בציפורן החודרנית.

מכלול הרקמה הפגומה הנמצאת בדרכה של הקרן, נצרב, נמס או מתאדה תוך שליטה מוחלטת של המפעיל  בעוצמת הקרן, בעומק ובשטח, כשקצוות החיתוך נשארות חלקות. דימום בזמן הטיפול מועט מאד , גם במקרים חמורים.תחושת אי-הנוחות מצומצמת. אפשרות להקפדה על אסתטיקה מירבית. אורך הטיפול הממוצע כחצי שעה. זמן ההתאוששות מהיר יותר מאשר בטיפול קונבנציונלי ( לרוב חזרה לשגרה תוך ימים ספורים ) .

הטיפול המומלץ  במיוחד במקרים חמורים בסובלים ממחלות כרוניות  כגון :בחולי סוכרת, במקבלי נוגדי קרישה והסובלים ממחלות כרוניות.טיפול בציפורן חודרנית על ידי לייזר  שואף לאחוזי  הצלחה גבוהים , ואינו מצריך  לרוב יותר מטיפול אחד.בעבר ,הטיפול בציפורן חודרנית כלל הסרת כמחצית  הציפורן או א כולה,  כיום הטיפול בלייזר הרבה יותר עדין ואסתטיבעזרת הלייזר  מוסרת רק פיסה קטנה מאוד של הציפורן, מנוטרלים רק התאים החולניים במיטת הציפורן, ומאחר וזו קרן פוטונים ( אור וחום ) היא משמידה על הדרך פטריות וחיידקים  ומותירה אזור סטרילי ,המעודד ריפוי מהיר .

 כיצד זה מתבצע ?המנתח מרדים את האצבע  הנגועה  בלבד.

 

שם חסם מעין גומייה "קוקייה" המונע  דימומים אפשריים ,מאפשר תוך מספר דקות  לחומר ההרדמה להרדים במהירות  וכמעט ללא כאב את כל האצבע  שמעליו עם שדה ראייה אופטימאלי . יש המורחים  קרם מאלחש  או ספריי  קרח יבש  לפני ההזרקה מטופלים  הסובלים ממחלות כרוניות יקבלו  טיפול אנטיביוטי מונע לפני ואחרי הניתוח.

מה קורה אחרי ? אזור הניתוח יראה אדום ונפוח מספר ימים אחרי הניתוח  מומלצת תקופת הימנעות ממאמץ לימים ספורים  נעלים נוחות , רחיצה אחרי יום יומיים ומריחת משחה אנטיביוטית שירשום המנתח לאחר שההרדמה פגה , קימת תחושת כאב ולחץ  באזור המנותח לרוב נסבלת היטב  וחולפת  לרוב אחרי מספר שעות,שימוש במשככי כאב וקומפרסים עם קרח  מפיגים את התחושות .תוצאות סופיות לניתוח ניתן לראות אחרי מספר שבועות עד-3  חודשים. על המטופל להפנים , כי  לאחר הרחקת  חלק ממיטת הציפורן לצמיתות  חזות הציפורן עלולה להשתנות  בהתאם למימדי לתכתיבי הטיפול

עלויות : בחישובי עלות תועלת מחירי הרחקת ציפורן חודרנית  בלייזר , זולים משמעותית מטיפול כירורגי אחר ,כתוצאה  יחסית למהירות הטיפול, חסכון עלויות בחומרי חבישה וטיפול שונים והביקורים המועטים לאחר הניתוח חישוב  העלות  תלויה  בכמות הציפורניים הנגועות ,במורכבות ובסוג הביטוח של המטופל , רוב חברות הביטוח הפרטיות כולל כללית מושלם ואחרים מכירות בניתוח  כרפואי ומסבסדים אותו  ואת חדר הניתוח,  יש חברות ביטוח המפיקות  התחייבות  המכסה את כל או חלק מההוצאות מראש ויש המבקשות  הצגת חשבוניות וסיכום מחלה  לאחריו על מנת לקבל החזר .

מומלץ לבדוק זאת מול הביטוח  מראש  משום שקיימים רובדי ביטוח שונים ובהתאם גודל ההחזר.

פרופ' אברהם ברוכין , מאוניברסיטת ב"ג ,הינו כירורג פלסטי בעל נסיון כ-25 שנים בכירורגיה בלייזר.

תלמידם של פרופ' יצחק קפלן ז"ל מפתח הלייזר הרפואי ( שרפלן) ופרופ' לאונרדו לונגו מפלורנץ  נשיא האקדמיה  הבינ"ל לכירורגיה בלייזר,מייסד האקדמיה הבינלאומית לליזר(בה פרופ' ברוכין נציג ישראל ),פרופ ' נרונג נימסקול מתאילנד ,פרופ'  טושו אושירו מיפן , פרופ' חליל חאטרי מבוסטון ואחרים . פרופ' ברוכין נבחר 3 פעמים למזכ"ל האיגוד הבינלאומי לכירורגיית ורפואת הלייזר ופעם נוספת לנשיא . 

בשנת 1990 הקים  את יחידת הלייזר בבית חולים ברזילי וטיפל באלפי מטופלים בלייזר  

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה