יום שני, 7 בפברואר 2011

האם קיים קשר בין הגדלת חזה וסרטן הלימפה ?מחקר חדש


קודם קצת היסטורית הגדלת החזה בסיליקון ב- 1953 נכנסו לשימוש משתלי הסיליקון הראשונים והפכו לשגרה ב-1962, מאז החלו ולא פסקו  מחקרים לבדיקת רמת סיכוני הסיליקון  לגוף האדם. ב-,1992ה-FDA העלה חשד לקשר נסיבתי אפשרי בין משתל הסיליקון, למחלות אוטואימוניות  חשד זה הוביל לאיסור השימוש במשתלי סיליקון להגדלת חזה  קוסמטי (בארה"ב בלבד.בו זמנית באירופה לא נפסק השימוש בשתלי סיליקון) עם זאת נמשך בארה"ב השימוש במשתלי סיליקון לשחזורי שד והשימוש במשתלי מי מלח בלבד . מספר  רב של מחקרים גדולי היקף הוכיחו כי שתלי הסיליקון בטוחים ביותר אינם גורמים למחלות, ממצא לוואי מדהים הוא  ששכיחות  סרטן השד בנשים עם שעברו הגדלת חזה עם משתלי סיליקון פחותה מהצפוי סיליקון פירושו שהן חשופות פחות במהלך חייהן לסרטן השד. בסוף 2005,ה-FDA,בשיתוף הקונגרס והאיגוד האמריקני למדע מחקר ורפואה החזירו את ההיתר לשימוש בסיליקון בארה"ב. השנה יצא ה- FDA(ארגון המזון והתרופות האמריקאי)  בהודעה בדבר קשר אפשרי בין משתלי שד לבין לימפומה אנאפלסטית בעלת תאים גדולים ANAPLASTIC LARGE CELL LYMPHOMA ( ר"ת:ALCL)בשדיים . זוהי מחלה סרטנית נדירה ביותר , הפוגעת בבלוטות הלימפה ודורשת בדרך כלל טיפול בכימותרפיה.המחלה  מתגלה ב-1 ל- 500,000 נשים בארה"ב לשנה. בשד הוא עוד יותר ומוערך בטווח 1-3 ל- 100 מיליון נשים לשנה ה- FDA מאמין שלנשים עם משתלים יש סיכוי, אמנם זעיר, אך גבוה יותר  מנשים ללא משתלים ,לפתח את הגידול הנ"ל בתוך הקפסולה שמסביב למשתל..בין ינואר 2007 ל-מאי 2010 דווחו ברחבי העולם 34 נשים עם משתלים שאצלם נמצא גידול זה. סה"כ במצטבר (דיווחים אקראיים, שלא פורסמו בספרות ואו שלא בדיוק אומתו או שדווחו בשוגג פעמיים )ידוע ל- FDA על כ-60 נשים  עם משתלי סיליקון  בכל העולם, שיתכן ולקו במחלה. מספר נמוך ביותר מתוך הנחה שבעולם יש היום בין 5 ל-10 מיליון נשים עם משתלים  להגדלת חזה .לגבי 34 הנשים עם הגידול הפילוח הוא כדלקמן: חציון הגיל 51, 24 מהן עם משתלי סיליקון, 7 עם מי מלח, ולגבי 3 לא ברור איזה משתל הן נושאות. חציון משך הימצאות המשתל הוא 8 שנים. מתוך הנ"ל 11 נשים עברו שחזור שד עם משתל, 19 הגדלה, ולגבי 4 אין מידע ברור.הגידול נמצא תמיד בקפסולה הסמוכה למשתל ולא בשד עצמו. פניית הנשים לרופא  הייתה בגלל התקשות חריגה בשד, כאב, נפיחות, שינוי תצורה, ותחושת גוש באזור המשתל.
מחקר הולנדי      נא ללחוץ כאן     שפורסם  החודש בעיתון הרפואי היוקרתי  JAMA מצביע על קשר בין משתלי סיליקון והתפתחות לימפומה אנאפלסטית בעלת תאים גדולים (ALCL) בשדיים. החשד שהביא למחקר היה גילוי שני מקרי לימפומה אנאפלסטית בעלת תאים גדולים בשדיי שתי נשים  שעברו השתלת סיליקון קוסמטית. החוקרים בדקו בבסיס הנתונים הפתולוגי הארצי בהולנד את כל המטופלות שאובחנו עם לימפומה בשד בין השנים 1994-2006. מצאו ברשומות התחלואה 11 מטופלות נוספות עם אותו סוג גידול, מתוכן 3 מטופלות עם גידול בשני שדיים. בגיל ממוצע של 40 (הטווח היה 24-68 שנים). 5 מהן עברו השתלת סיליקון בשני השדיים 1-23 שנים לפני האבחנה. כולן עברו את הגדלת חזה מסיבות קוסמטיות. לאחר שאספו מידע קליני ופתולוגי עבור כל המקרים ומקרי הביקורת, הגיעו החוקרים למסקנה שהסיכון לפתח לימפומה אנאפלסטית עם תאים גדולים היה גדול פי 18 לאחר השתלת סיליקון. יחד עם זאת ציינו החוקרים, שאף כי ישנו סיכון מוגבר משמעותי לגידול נדיר זה לאחר השתלת סיליקון בשד, הסיכון האבסולוטי נמוך מאוד (11 מקרים בהולנד ב-17 שנים). בהתבסס על נתוני המחקר מעריכים החוקרים שהיארעות השנתית של גידול זה היא של 1-3 נשים מתוך כל מיליון נשים עם משתלי סיליקון.
 ה-FDAן מאמין עדיין כי כל המשתלים שאושרו על ידו  לשימוש כשירים ואין להחפז ולהוציא בסיטונות משתלים  ללא איבחון  בדוק ומוכח .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה